МЕТОДИЧНА СТАТТЯ “СТРАТЕГІЇ НАВЧАННЯ ЧИТАННЯ У МОЛОДШІЙ ШКОЛІ”
Автор: Діана Головань - методист компанії Лінгвіст
Навчання читання – базове завдання молодшої школи як на уроках іноземної, так і рідної мови учнів. Це вміння – як фундамент для освіти. Дані різноманітних досліджень демонструють, що успішність учнів середньої та вищої ланки знижується, коли їхні вміння читання недостатні.
Вчителі молодшої школи це розуміють дуже добре, саме тому з року в рік до нас звертаються з одним і тим самим питанням «Як вчити дитину читати?», «Які посібники краще використовувати?»
І ми вже неодноразово розглядали ці питання у наших методичних статтях та на вебінарах.
А сьогодні бажаємо поговорити про стратегії, які вчитель може використовувати на уроках англійської в молодшій школі.
Що таке стратегії?
Що ви розумієте під поняттям «стратегії»? Якщо запитати це у пошуковій стрічці, знайдемо визначення з Wikipedia – «Страте́гія (дав.-гр. στρατηγία, страта тегів — мистецтво полководця) — це загальний, недеталізований план, що охоплює довготривалий проміжок часу, спосіб досягнення важливої мети. Завданням стратегії є ефективне використання наявних ресурсів для досягнення основної мети (стратегія як спосіб дій стає особливо необхідною в ситуації, коли для прямого досягнення основної мети недостатньо наявних ресурсів)».
Як це визначення застосувати в нашій ситуації? Стратегія – «недеталізований план на довготривалий проміжок часу». Отже, доречно обміркувати стратегію на навчальний рік і зрозуміти, який результат ми хочемо побачити наприкінці навчального року.
Наприклад, на кінець першого класу учні зможуть вільно розрізняти літери та називати звуки, що вони позначають, читати прості слова, розпізнавати вивчені слова в текстах і розуміти загальний зміст оповідання, що складається з 90% знайомих слів.
Для когось такий результат буде надто складним через недостатню кількість годин або початковий рівень учнів. Тому, варто ставити такі цілі спираючись і на вимоги програми, і на рівень конкретного класу.
Які інструменти для навчання читання мені потрібні?
Коли мета зрозуміла варто проаналізувати наявні ресурси та можливості. Кількість годин, вміння учнів, кількість учнів в класі, наявність або відсутність домашніх завдань, програма підручника і ще багато іншого – це все наші ресурси, які визначають, як нам досягти поставленої мети.
Наприклад, у маленькій групі ми маємо більше можливостей приділити увагу кожному учню, а ось у великих групах потрібно шукати інші методи. Читання ланцюжком для великих груп буде неефективним, адже увага учнів швидко загубиться. А читання хором допоможе залучити одночасно всіх учнів.
Викладачу краще звернутись до фронтальної форми роботи, розвивати вміння працювати в парах, готувати великі картки з літерами та більше роздаткового матеріалу.
Далі викладачі зазвичай проводять аналіз підручника, з яким планують працювати протягом року. Як виглядають уроки з навчання читання? Чи є уроки, коли учні опановують правила читання, чи є можливість потренуватися?
Наприклад, у навчальному курсі Look для молодшої школи запланований один урок з навчання читання на кожний розділ. Учні спочатку вивчать літери алфавіту, навчаться визначати звуки на початку слова. Далі кожного розділу учні будуть вивчати правила читання. Аналізуючи книгу, вчителі також помітять, що вивчені слова постійно повторюються з уроку в урок в різних контекстах так, щоб учні вже точно запам’ятали нові слова і впізнавали їх як в усному, так і в писемному повідомленні. Крім цього, озвучені тексти допоможуть спочатку сприйняти текст в цілому, краще зрозуміти його зміст, а потім, викладач використовуватиме аудіо записи для організації хорового читання.
Тож, викладач вже озброєний великим арсеналом матеріалів з підручника для навчання читання молодших школярів.
Мультисенсорний підхід як один з підходів для навчання читання
Деякі учні легко і швидко запам’ятовують літери, визначають звуки та вчаться читати. Іншим це складно. Ми повторюємо з ними літери з уроку в урок, переглядаємо відео, співаємо пісні, граємось з картками, а справа ніяк не рухається з місця. Тоді даємо собі та учням ще трохи часу і починаємо з початку, або вирішуємо, що учень має здібності в чомусь іншому, а не в читанні.
Чи це так?
Ви, напевно, знаєте, що ми всі сприймаємо інформацію по-різному. Наші органи чуття передають стимули й далі мозок їх оброблює. На уроках ми залучаємо зазвичай лише 2 чуття: зір і слух, й лише іноді доторк. Але в нас є ще нюх і смак. Що, як додати запах полунички, коли пишемо знайомимось літеру Ss? S як ‘strawberry’, O як ‘orange’. Такі уроки учні точно запам’ятають. Необов’язково приносити їжу на уроки. Дозвольте учням писати улюбленими фломастерами, які мають запах.
Для того, що стимулювати відчуття дотику і задовольнити наших кінестетичних учнів, використовуйте не лише картки, а ще й тісто пластилін, вирізання тощо. Дозвольте учням творчо підходити до уроків: стати з друзями у форму літери, яку ви вивчаєте, перетворитись на тваринку або предмет, який починається з вивченої літери. Наприклад, вчитель говорить ‘R’, а учні в класі перетворюються на rabbits, robots, roses і rainbow.
Корисні посилання
Стаття «Читання в молодшій школі» та готовий план уроку для першого класу
Реєстрація на практичний вебінар «Reading Adventures in the Primary Classroom». На вебінарі ми розберемо, які стратегії з навчання читання справді працюють, а про які краще забути та поділимося власним досвідом успішного навчання молодших школярів.
Рекомендуємо ознайомитися
Знижка на всю художню літературу
Купуйте у подарунок будь-яку книгу художньої літератури в нашому інтернет-магазині зі знижкою 15% з промокодом «BookasGift».
Якісна підготовка до іспитів
Якщо ви викладаєте англійську мову учням 10-11 класів та цікавитеся чи існує посібник для комплексної підготовки до НМТ та інших іспитів, то ми точно знаємо, що вам запропонувати.
Як вивчати граматику в початковій школі НУШ?
Граматика – це розділ мови, який викликає найбільше дискусії у сфері методики навчання, адже саме граматика вимагає логічного підходу, структурного мислення і формує мислення. Однак, ці категорії лежать дещо поза мовою, а значить потребують від учителя особливої уваги.