МЕТОДИЧНА СТАТТЯ "THINK BEYOND LANGUAGE: ЯК ВТІЛЮВАТИ ЦЕЙ ПРИНЦИП У НАВЧАЛЬНИЙ ПРОЦЕС ІЗ ПІДЛІТКАМИ"
Автор: Тетяна Шелепко - методист Cambridge University Press в Україні
Мислити поза мовою. Чи можливо таке взагалі та про що хочуть сказати автори підручників чи методик, коли вживають цю фразу? Звісно, мова нерозривно пов’язана з мисленнєвими процесами й навпаки. Ми часто можемо почути від учнів і загалом від осіб, що знають чи вивчають декілька мов, що є одна мова, якою вони мислять і важко говорити іншою, адже водночас відбувається ще й процес перекладу.
Однак, мова – це основний, але не єдиний фактор мисленнєвих процесів. Ми часто спостерігаємо себе в ситуаціях, коли мовою неможливо пояснити певні почуття чи явища, а особливо філософські чи моральні категорії. Що ж мають на увазі автори підручника THiNK, зокрема, коли в основу кампанії ставлять Think Beyond Language?
По-перше, мова – це ключ до пізнання культурної ідентичності соціальної групи (тобто народу), мову якої ми вчимо. Це значить, що неможливо вивчати мову лише як систему, набори правил і структур. Ці правила і структури є лише наслідками типу мислення носіїв мови. Виходячи з цього, необхідно учнів навчати мислити інакше, ширше, вчити їх присвоювати собі цілі фрази, створювати та визначати ситуації, в яких ці фрази застосовуються, а не лише шукати еквіваленти в перекладі на іншу мову, адже будь-який мовний бар’єр зумовлений в першу чергу культурним бар’єром.
По-друге, на уроках мови ми пізнаємо не лише нові слова чи будову речень. Ми працюємо з текстами, історіями, спілкуванням, а значить приміряємо це на себе і пізнаємо себе та наше оточення. Мислення виходить за рамки мови в емоційно-чуттєвій та морально-ціннісній сфері. За Говардом Гарднером, та його теорією множинних інтелектів – інтерперсональний та інтраперсональний інтелекти стоять на рівні з лінгвістичним чи математичним, а значить урок мови – це й урок спілкування з собою та іншими.
По третє, сфера розвитку мовних компетентностей лежить в одній площині, а сфера розвитку життєвих компетентностей – в іншій, хоч вони й тісно пов’язані, особливо на уроках мови. Для розвитку життєвих компетентностей необхідні ширші умови, що виходять за межі будови мови в площину контенту і контексту.
З огляду на вищезгадані пункти, ми можемо визначити, що матеріали для втілення принципу Think Beyond Language мають бути автентичними, тобто нести в собі культурний код мови носія; розвивати психологічні аспекти учнів – саморефлексію, увагу, уяву, емоційну сферу поряд з інтелектуальною; розвивати життєві компетентності – критичне, креативне мислення, спілкування, співпрацю, соціальну відповідальність та уміння вчитись протягом життя.
Такий контент і контекст ви можете знайти саме в підручнику "THiNK", що відтепер доступний із брошурою "THiNK About Ukraine".
Рекомендуємо ознайомитися
Знижка на всю художню літературу
Купуйте у подарунок будь-яку книгу художньої літератури в нашому інтернет-магазині зі знижкою 15% з промокодом «BookasGift».
Якісна підготовка до іспитів
Якщо ви викладаєте англійську мову учням 10-11 класів та цікавитеся чи існує посібник для комплексної підготовки до НМТ та інших іспитів, то ми точно знаємо, що вам запропонувати.
Як вивчати граматику в початковій школі НУШ?
Граматика – це розділ мови, який викликає найбільше дискусії у сфері методики навчання, адже саме граматика вимагає логічного підходу, структурного мислення і формує мислення. Однак, ці категорії лежать дещо поза мовою, а значить потребують від учителя особливої уваги.